Header Ads Widget

Bol AlgemeenBol Algemeen

Spatial audio: 3D geluid op koptelefoons, oortjes en andere audio apparatuur

Hier vind je alle informatie over spatial audio. 3D geluid op je koptelefoon, voor in je oordopjes of bij thuisbioscoop systemen.

spatial audio koptelefoon


Wat is spatial audio?

Spatial audio staat voor ruimtelijke audio. Het betreft een geavanceerde audiotechnologie die er voor zorgt dat je op je koptelefoon of via je oordoppen. maar ook via andere audiobronnen, een driedimensionale geluid kunt horen. 

Spatial audio gaat daarin verder dan surround geluid wat al langer in hoofdtelefoons en op home cinema systemen beschikbaar is. Het is een virtueel 3S geluid dat van boven, onder, voor, achter en opzij lijkt te komen. Dit geluid klinkt heel realistisch, en is hoorbaar in alle soorten audio. In muziek, games, films en in het geluid bij virtual reality beelden.

Waar bij surround sound het geluid recht van achteren of recht van opzij lijkt te komen is het bij spatial audio meer een bol waarbij het geluid van elke mogelijke positie kan komen.

Spatial audio koptelefoons en oordoppen

Spatial audio kom je steeds vaker bij hoofdtelefoons tegen. Kijk maar bij de beste koptelefoon test en beste oortjes test.

Er wordt bij sommige spatial audio koptelefoons zelfs gebruik gemaakt van head tracking (dynamische hoofdvolging). Dat betekent dat de richting waaruit het geluid komt zich aanpast als je je hoofd beweegt. Je kan je dus echt naar het geluid toedraaien en je hoort dan aan het geluid. Deze techniek kom je tegen in spatial audio koptelefoons en oordopjes van onder andere Apple en Samsung zoals Airpods en Galaxy Buds.

Hoe werkt spatial audio?

De truck van het effect van spatial audio zit hem in de object-gebaseerde audiotechnologie waarbij het geluid als een objecten wordt behandeld, een een object kan onafhankelijk in een ruimte worden geplaatst. Zo kan de techniek het geluid een heel precieze positie toewijzen in een 3D omgeving. Deze techniek wordt gebruikt in onder andere Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, Apple Spatial Audio en DTS:X.

Dolby Atmos wordt vaak verward spatial audio, maar het is niet hetzelfde. Dolby Atmos is één van de merkgebonden tecnieken voor spatial audio, zoals de hier boven genoemde Apple Spatial Audio, DTS en  Sony 360 Reality Audio dat ook zijn. Dolby Atmos wordt vooral toegepast in bioscopen en thuisbioscopen maar kan ook in koptelefoons en oortjes worden gebruikt.

Dit zijn de belangrijkste spatial audio standaarden:

  • Dolby Atmos: Door Dolby ontwikkelde spatial audio techniek dat wordt aangeboden aan fabrikanten van hardware voor films, muziek en games.
  • Apple Spatial Audio: Voor 3D op Apple apparatuur. Wordt vooral in combinatie met de Apple AirPods Pro en AirPods Max gebruikt.
  • DTS:X: Evenals Dolby Atmos een fabrikant onafhankelijke spatial audio techniek die je bij verschillende merken koptelefoons en andere audio apparatuur tegenkomt.
  • Sony 360 Reality Audio: Eigen 3D spatial audio techniek van Sony.

Toepassingen van spatial audio

  • Video, films en series: Dit ruimtelijke geluid voegt heel veel toe aan video, vooral aan actiefilms. Je hebt het gevoel midden in de film te staan. Spatial audio kom je in iedere goede bioscoop tegen en is populair bij home cinema systemen. Maar werkt ook goed als je met een spatal audio koptelefoon op naar een film of serie kijkt.
  • Games: Gaming is samen met video de toepassing waarbij je het meest van 3D geluid kunt profiteren. Vooral bij shooters (schietspellen) is 3D spatial audio erg populair omdat je op gehoor je tegenstander heel precies kunt localiseren. Vooral in combinatie met head tracking is dat ijzersterk. 
  • Muziek: Maar ook bij het luisteren naar muziek komt spatial audio tot zijn recht. Het isin het begin wel een apart gevoel, want je lijkt alsof je op hte podium zet tussen het orkest of de leden van de band in. Maar daardoor klinkt de muziek hele vol en intens.
  • Virtual Reality: 3D geluid is natuurlijk erg geschikt bij VR beelden met geluid. Het voegt nog meer toe aan de virtuele werkelijkheid waarin je rond loopt.

Om dit alles te bereiken wordt er bij spatial audio continue gebruik gemaakt van complexe berekeningen die de plek van ieder hoorbaar geluid positioneren in een 3D omgeving. Tevens wordt er gebruik gemaakt van een techniek (binaurale audio) die simuleert hoe geluid door het menselijk hoofd en oren wordt verwerkt. 

Dit levert een heel realistisch 3D geluid op dat door dit realisme aangenaam en levensecht klinkt. Het geluid, of dat nu afkomstig is van muziek of actie in een film, zorgt voor een meeslepende fysieke ervaring, of je echt aanwezig bent in hetgeen je naar luistert en / of ziet.

Kijk bij de testen eerder op deze pagina voor goede koptelefoons, oortjes en andere audio apparatuur met spatial audio.

Een reactie posten

0 Reacties